ESIINTYJÄT



Anna Aminoff



Anna Aminoff _Neda Navaee



Ruovedeltä kotoisin oleva huilisti Anna Aminoff opiskeli Sibelius-Akatemiassa aluksi Liisa Ruohon ja Ilpo Mansneruksen johdolla. Hän suoritti loppututkinnon erinomaisin arvosanoin Mikael Helasvuon johdolla ja soitti ensikonsertin Sibelius-Akatemian konserttisarjassa 1995. Anna Aminoff toimi huilun äänenjohtajana Lohjan kaupunginorkesterissa sekä Lohjan puhallinkvintetissä vuosina 1992–95.


Tämän jälkeen hän toimi freelance-muusikkona Helsingissä soittaen Helsingin kaupunginorkesterissa, RSO:ssa, Kansallisoopperan orkesterissa, Sinfonia Lahdessa sekä Tapiola Sinfoniettassa. Hänellä on solisti­esiintymisiä Virtuosi di Kuhmo ‑kamariorkesterin, Suomalais-virolaisen kamariorkesterin ja Lohjan kaupunginorkesterin kanssa. Hän on tehnyt useita radio­nauhoituksia Suomen Yleisradiolle, etupäässä ranskalaista musiikkia.


Aktiivisena ja innokkaana kamarimuusikkona hän on soittanut lukuisissa kamariyhtyeissä esiintyen

sekä Suomessa että ulkomailla. Anna Aminoff on yksi Musiikkia! Ruovesi

‑kamarimusiikki­festivaalin perustajista ja toimii festivaalin taiteellisena suunnittelijana. Hän on

opettanut huilunsoittoa Sibelius-Akatemiassa, Helsingin konservatoriossa ja

ammattikorkeakoulussa sekä kansainvälisellä Crusell-puupuhallinfestivaalilla. Anna Aminoff asuu

nykyisin Berliinissä, josta käsin hän jatkaa innostustaan kamarimusiikin parissa. Hänen

instrumenttinsa on modernisoitu ranskalainen Lebret-huilu 1890-luvulta.


kuva © N.Navaee





Anna Babenko



Anna Babenko



Anna Babenko syntyi Ukrainan Poltavassa viulistiperheeseen. Valmistuttuaan Berliinin taideyliopistosta hän jatkoi opintojaan Berliinissä kuuluisassa Karajanin orkesteriakatemiassa, jossa hän esitti runsaasti kamarimusiikkia.
Anna Babenko on soittanut Berliinin Konzerthaus-orkesterissa vuodesta 2012 ja esiintynyt useiden merkittävien kapellimestarien johdolla.
Aktiivisen esiintymisen lisäksi Babenko opettaa viulunsoittoa Berliinin Rubinstein-akatemiassa.





Atte Kilpeläinen



Atte1



Atte Kilpeläisen opinnot päättyivät tutkintoihin Kölnin musiikkikorkeakoulusta ja Sibelius-Akatemiasta.


Vuodesta 2005 alkaen hän on toiminut alttoviulun äänenjohtajana Helsingin kaupunginorkesterissa. Vierailevana äänenjohtajana hän on soittanut mm. Ruotsin radion sinfoniaorkesterissa, Austral-ian kamariorkesterissa, Euroopan kamariorkesterissa ja Leipzigin Gewandhaus-orkesterissa.


Hän on esiintynyt Helsingin kaupunginorkesterin, Tapiola sinfoniettan, Kölnin kamariorkesterin ja Oulun sekä Kuopion kaupunginorkesterien solistina.


Atte Kilpeläinen on ollut jousikvartetti Meta4:n jäsen vuodesta 2006 alkaen. Vuonna 2007 Meta4 voitti kansainvälisen Joseph Haydn -kamarimusiikkikilpailun Wienissä. Heidän kolme levyään Hänssler Classics -levymerkille ovat saaneet innostuneen vastaanoton sekä kriitikoiden että yleisön keskuudessa. Meta4 onmyös levyttänyt Kaija Saariahon kamarimusiikkia Ondinelle sekä Jean Sibeliuksen musiikkia Berliner Meisterschallplattenille. Vuosina 2008-2016 Meta4 oli Kuhmon kamarimusiikin residenssikvartetti.


Atte Kilpeläinen liittyi Sibelius-Akatemian opettajakuntaan vuonna 2012. Hän on myös opettanut useasti Kuhmon kamarimusiikin kesäkursseilla.





Björn Nyman



bjorn_nyman_01



Björn Nyman kuuluu sukupolvensa johtaviin klarinetisteihin Pohjoismaissa ja on kysytty solisti sekä kamarimuusikko. Hän toimii Norjan radion orkesterin sekä Norjalaisen kamariorkesterin klarinetin äänenjohtajana. Nyman on palkittu kahdessa arvostetuimmassa klarinettikilpailussa: ADR-kilpailussa Münchenissä vuonna 2003 sekä Carl Nielsen -kilpailussa Odensessa 2005. Molemmissa kilpailuissa hänet palkittiin lisäksi parhaasta Mozartin Klarinettikonserton esityksestä. Nyman voitti lisäksi jaetun ensimmäisen palkinnon kansainvälisessä Crusell-kilpailussa 2002 sekä hänelle myönnettiin myös ConocoPhillipps-palkinto samana vuonna.


Björn Nyman on esiintynyt solistina useiden orkestereiden kanssa, kuten Norjan radion orkesteri, Odensen sinfoniaorkesteri, Bayerischer Rundfunk, Bergenin filharmoninen orkesteri, Münchenin kamariorkesteri sekä Stavangerin sinfoniaorkesteri. Nyman on aktiivinen kamarimuusikko ja hän on esiintynyt useilla pohjoismaisilla festivaaleilla. Jo 19-vuotiaana hänet kiinnitettiin ensimmäiseen äänenjohtajan toimeensa Lapin kamariorkesterissa. Nyman on toiminut klarinetin äänenjohtajana myös Gustav Mahler -nuoriso-orkesterissa johtajinaan Pierre Boulez ja Claudio Abbado.


Nyman opiskeli klarinetin soittoa Norjan musiikkiakatemiassa Hans Christian Bræinin ja Leif Arne Pedersenin johdolla kuten myös Los Angelesissa Yehuda Giladin johdolla. Hänen tuorein soololevynsä LAWO-merkille sisältää Nymanille omistetun Jan Erik Mikaelsenin klarinettikonserton.





Carl-Kristian Rundman



carl



Carl-Kristian Rundman valmistui Teatteritaiteen maisteriksi Suomen Teatterikorkeakoulusta vuonna 1986.
Hän on tehnyt Lukuisia päärooleja teatterissa, televisiossa, radiossa ja elokuvissa.


Teatterirooleihin kuuluvat mm. Cyrano de Bergerac, Mannerheim (Troikka), Bertie (Kuninkaan puhe), Orgon (Tartuffe), Björn Wahlroos (Kungen), Versjinin (Kolme sisarta), Valmont (Vaarallisia suhteita) ja Alceste (Ihmisvihaaja). Näiden lisäksi Rundmanilla on takanaan yli 80 televisiotuotantoa, yli 100 radiotuotantoa sekä kymmeniä elokuvarooleja. Rundman on palkittu mm. parhaan miesnäyttelijän Venlalla sekä Soul International Drama Awards -palkinnolla roolistaan Helppo elämä -tv-sarjassa.


Rundman lukee tämän vuoden festivaalilla Eppu Nuotion kirjoittaman tarinan torstai-illan konsertissa
“ÄKKIÄ KUULIN JÄLLEEN LINTUJEN LAULUN”.


kuva © Kari Likonen





Eppu Nuotio



Kuva_Eppu Nuotio_ c Otava : Marjo Tynkkynen



Eppu Nuotio tunnetaan tätä nykyä ennen muuta kirjailijana, mutta hän on työskennellyt näyttelijänä Rauman kaupunginteatterissa vuodet 1983-1985 ja Jyväskylän kaupunginteatterissa vuosina 1988−1992. Nuotion laaja kirjallinen tuotanto sisältää lastenkirjoja, romaaneja, kuunnelmia, musikaaleja, näytelmiä ja tv-elokuvien käsikirjoituksia.


Hän on myös käsikirjoittanut musiikkivideoita, konsertteja, musiikkisatuja sekä tehnyt laulujen sanoituksia ja toiminut kertojana sekä Tapiola Sinfonietalle, Kymi Sinfonialle, Tampere Filharmonialle etä Joensuun Kaupunginorkesterille. Musiikkia Ruovesi -festivaalille hän on kirjoittanut sekä kantaesityksiä että dramatisoinut teoksia. Täksi kesäksi hän on kirjoittanut kaksi kantaesitystä: lastenkonsertin Elefantti ja perhonen sekä käsikirjoituksen 1. maailmansodan päättymistä juhlistavaan konserttiin Äkkiä kuulin taas lintujen laulun.


kuva © Otava / Marjo Tynkkynen





Eriikka Nylund



Eriikka Nylund



Eriikka Nylund aloitti viulunsoiton kotikaupungissaan Kotkassa 5-vuotiaana. Kymmenen vuotta myöhemmin soitin vaihtui alttoviuluun ja opinahjo Sibelius-Akatemiaan.


Tärkeimpiin opettajiin lukeutuvat Teemu Kupiainen sekä Hatto Beyerle. Eriikka on konsertoinut ympäri maailmaa ahkerana kamari- ja orkesterimuusikkona.


Vuosina 2001-2007 hän oli jousikvartetti Meta4:n jäsen ja voitti kvartetin riveissä ensipalkinnon vuoden 2005 kansainvälisessä Dmitri Šostakovitš -kilpailussa. Vuonna 2001 hän voitti ensimmäisen palkinnon Helsingin Pohjoismaisessa alttoviulukilpailussa.


Vuodesta 2007 Eriikka on työskennellyt Ruotsin Radion Sinfoniaorkesterin alttoviuluryhmän äänenjohtajana ja useasti esiintynyt myös orkesterinsa solistina. Äänenjohtajan tehtävissä hänet on nähty myös mm. Lontoon Philharmonia-orkesterissa.


Eriikka Nylundin käytössä on Järnåker-säätiön omistama Cerruti-alttoviulu.





Inge Spinette



Inge-Spinette-klCMirjam-Devriendt-681x1024



Pianisti Inge Spinette opiskeli pianonsoittoa Brysselin kuninkaallisessa konservatoriossa, jossa hän

suoritti diplomintutkintonsa parhain arvosanoin. Myöhemmin hän erikoistui liedpianistiksi ja

oopperakorrepetiittoriksi Lontoon Guildhall School of Music and Drama -konservatoriossa. Hän on

opintojensa ohella osallistunut lukuisille mestarikursseille. Vuodesta 1992 lähtien Inge Spinette on

toiminut harjoituspianistina Brysselin Théâtre Royal de la Monnaie -oopperassa.


Tämä on

mahdollistanut hänen työskentelynsä nimekkäiden kansainvälisten laulajien ja orkesterin­johtajien

kanssa. Spinette myös opettaa laulusäestystä Brysselin kuninkaallisessa konservatoriossa.

Spinette on toiminut korrepetiittorina useiden laulajien kansainvälisillä mestarikursseilla. Inge

Spinette on levyttänyt useita Mozartin, Schubertin, Debussyn, Brahmsin, Kurtágin, Goeyvaertsin ja

Bartókin nelikätisiä pianoteoksia yhdessä Jan Michielsin kanssa (pianoduo Yin-Yang). Heidän

viimeisin CD:nsä vuodelta 2013 pitää sisällään Brahmsin ja Dvorakin kaikki unkarilaiset ja

slaavilaiset tanssit. Muita levyjä on ‘La Valse à mille temps’ ja ‘Monument’.


Spinetten yhteistyö

baritoni Jan Vandercrabben kanssa palkittiin Grand Prix du Disque Lyrique -palkinnolla 2001

tunnustukseksi heidän tallentamistaan Debussyn, Faurén ja Duparcin sävelmistä. Yhdessä tenori

Yves Saelensin kanssa Spinette levytti Eufodalle 2004, 2007 sekä 2008. Baritoni Werner Van

Machelenin kanssa hän on levyttänyt Phaedralle.


kuva © Miriam Devriend





Janne Koskinen



Janne-Koskinen2-683x1024



Filosofian maisteri Janne Koskinen opiskeli Helsingin ja Venetsian yliopistoissa pääaineenaan musiikkitiede. Vuodesta 1997 hän on toiminut Yleisradiossa kuuluttajana, radio- ja tv-toimittajana sekä tuottajana erikoisalanaan klassinen musiikki. Sen ohella hän kirjoittaa kolumneja Antiikki & Design -lehteen, on työskennellyt Musiikkilehti Rondossa, Sibis-lehdessä, Helsingin juhlaviikoilla, Kuhmon Kamarimusiikissa sekä juontanut Tapiola Sinfoniettan, Kymi Sinfoniettan ja erilaisten festivaalien konsertteja. Klassista musiikkia ja muita kulttuuri-ilmiöitä käsittelevä blogi Herrasmiehen päiväkirja valittiin Suomen toiseksi merkittävimmäksi kulttuuriblogiksi. Viime aikoina Koskinen on valmistellut elämäkertaa säveltäjä-klarinetisti Bernhard Crusellista (1775-1838), jonka matkapäiväkirjat ilmestyivät hänen suomentaminaan vuonna 2010 (SKS). Koskinen soittaa klarinettia muun muassa Helsinginkadun filharmonikoissa ja Kirkkonummen kamariorkesterissa.

 


kuva © Jukka Lintinen / YLE





Jan Michiels



jan-michiels-2012a-1024x683



Pianisti Jan Michiels aloitti pianonsoiton opiskelun Brysselin kuninkaallisessa konservatoriossa

opettajanaan Abel Matthys. Vuosina 1988-1993 hänen opintonsa jatkuivat Hans Leygrafin johdolla

Berliinin Universität der Künstessa, missä suorittaessaan loppututkintoaan hänen tulkintansa

Bartokin toisesta pianokonsertosta ja Ligetin Etydeistä saivat kunniamaininnan. Vuonna 1988

Michiels sijoittui kärkeen Brysselin Tenuto-kilpailuissa, 1989 hän voitti kansainvälisen E. Durlet-

kilpailun ja 1991 hän oli Kuningatar Elisabeth -kilpailun finalisti.


Vuonna 1992 Jan Michielsille

myönnettiin JeM/Cera-palkinto ja 1996 hänet kiinnitettiin Flanderin Festivaalin tähtiesiintyjäksi.

Vuonna 2006 hän pääsi ‘Gouden Vleugels/KBC Muziekprijs’ -kilpailun finaaliin.Jan Michiels toimii

pianonsoiton professorina Brysselin kuninkaallisessa konservatoriossa, jossa hän opettaa myös

nykymusiikkia. Hän on pitänyt mestarikursseja Lontoossa, Murciassa, Hampurissa, Oslossa,

Montepulcianossa, Szombathelyssä (Bartok-festivaalilla). Hän on toiminut useiden kilpailujen

tuomaristoissa mm. Brysselissä ja Bolzanossa. Michiels valmistui vuonna 2011 taiteen tohtoriksi

parhain arvosanoin. Lopputyönään hän esitti ‘teatro dell’ascolton’, jonka inspiraation lähde oli Luigo

Nonon ‘New Prometheus’.


Jan Michiels esiintyy vakituisesti sekä soolopianistina että eri kamarimusiikkikokoonpanoissa (mm.

pianokvartetissa ‘Tetra Lyre’ ja ‘Yin-Yang’ -pianoduona yhdessä Inge Spinetten kanssa) useissa

Euroopan ja Aasian musiikkikeskuksissa. Monien radiotallenteiden lisäksi Michiels on levyttänyt

useiden säveltäjien musiikkia mm. Bach, Bartók, Beethoven, Brahms, Busoni, Debussy, Dvorák,

Janácek, Liszt, Rachmaninov, Ligeti, Kurtág ja Goeyvaerts (kolme viimeksimainittua arvostivat

erityisen paljon Michielsin tulkintoja). Levyllä ‘Via Crucis’ – a Liszt-portrait (Eufoda) – hän voitti

Caecilia-palkinnon vuonna 2002. Jan Michiels on levyttänyt useita kokonaisia sarjoja: kaikki

Beethovenin sonaatit, kaikki Schoenbergin, Webernin ja Bergin pianoteokset sekä kaikki Johannes

Brahmsin kamarimusiikkiteokset pianon kanssa.





Jarkko Uimonen



Jarkko Uimonen



Jarkko Uimonen valmistui musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta Olli Kososen oppilaana ja täydensi opintojaan Englannissa Royal Northern College of Musicissa Professional Performance -tutkinnolla Duncan McTierin oppilaana.


Tampere Filharmonian kontrabassoryhmän äänenjohtajana Uimonen on toiminut vuodesta 2001.
Tämän lisäksi hän on nykymusiikkimusiikkiyhtye TampereRaw’n jäsen.


Kontrabasso instrumenttina on oivimmillaan yhtyesoittimena, ja Uimonen onkin muusikkona tullut tutuksi myös monilla kamarimusiikkifestivaaleilla eri puolella Suomea.





Kjell Westö



Westo_pressi2-731x1024



Kjell Westö (s. 1961 Helsingissä) on Suomen keskeisimpiä kirjailijoita. Hänet tunnetaan erityisesti laajoista, Helsinkiin sijoittuvista romaaneistaan, mutta hän on kirjoittanut myös runoja, novelleja, esseitä ja kolumneja.


Westö debytoi runoilijana vuonna 1986 ja julkaisi kolme vuotta myöhemmin ensimmäisen proosateoksensa, Merkitty ja muita novelleja, joka sai loistavat arvostelut ja oli myös Finlandia-palkintoehdokas. Westö antoi esimakua siitä mikä tulisi olemaan hänen vahvoja puoliaan myös jatkossa: varma ote dialogista, tapahtumapaikoista ja tunnelmista.


Leijat Helsingin yllä (1996), Westön ensimmäinen romaani, oli hänen ehdoton läpimurtonsa niin suomenruotsalaisella kuin suomenkieliselläkin puolella. Romaanit Isän nimeen (2000) ja Lang (2002) olivat kumpikin sekä Finlandia- että Pohjoismaiden neuvoston kirjallisuuspalkintoehdokkaina, ja Lang käännettiin kolmelletoista kielelle. Neljäs romaani Missä kuljimme kerran (2006) teki Kjell Westöstä lopullisesti koko Suomen kirjailijan. Romaani voitti Finlandia-palkinnon ja saavutti hurjan menestyksen molemmilla kotimaisilla kielillä. Se dramatisoitiin näytelmäksi Helsingin Kaupunginteatterin suurelle näyttämölle, ja sen pohjalta tehtiin koko illan elokuva ja tv-sarja. Romaani merkitsi myös Westön läpimurtoa Ruotsissa.


Kjell Westön laajoille ajankuvauksilla on luonteenomaista, että historiallisia tapahtumia kuvataan myös heikkojen ja haavoittuvien ihmisten näkökulmasta. Niin tapahtui myös viidennessä romaanissa Älä käy yöhön yksin (2009), samoin kuin kuudennessa, Kangastus 38 (2013). Myös Kangastus 38 sijoittuu Helsinkiin ja on historiallinen kuvaus luokkajaosta. Romaani oli Finlandia- ja August-palkintoehdokas ja voitti Pohjoismaiden neuvoston kirjallisuuspalkinnon 2014. Kangastus 38 sai myös Sveriges Radion romaanipalkinnon ja samana vuonna, 2014, Westö sai koko tuotannostaan ruotsalaisen Aniara-palkinnon sekä Samfundet De Nion suuren palkinnon.


Kjell Westön tuotantoa on käännetty yli kahdellekymmenelle kielelle, ja hän on saanut Svenska litteratursällskapetin palkinnon seitsemän kertaa. Rikinkeltainen taivas, Westön seitsemäs romaani, ilmestyi syksyllä 2017 yhtä aikaa ruotsiksi, suomeksi, norjaksi ja tanskaksi.


Romaani julkaistaan Ranskassa tammikuussa 2018 ja käännösoikeudet on myös myyty Saksaan, Hollantiin ja Eestiin. Ranskankielinen käännös romaanista Missä kuljimme kerran (Les Sept Livres de Helsingfors) julkaistaan uusintapainoksena samanaikaisesti kuin Rikinkeltainen taivas (Nos souvenirs sont des fragments de reves) ilmestyy. Westön tanskalainen kustantamo Batzer julkaisee hänen esikoisromaaninsa Leijat Helsingin yllä vuodelta 1996 vuonna 2018.


Kjell Westö sanoo itse, että hänen kirjailijan työnsä ytimessä on loputon kiinnostus Ihmisen mysteeriin ja talttumaton halu selvittää miksi olemme sellaisia kuin olemme ja miksi toimimme niin kuin toimimme. Häntä kiinnostaa sekä mennyt että nykyaika, hän haluaa kuvata henkilöhahmoja jotka eroavat näkemyksiltään ja elämänehdoiltaan. Joskus Westö on määritellyt syyksi kirjoittamiseensa: ”Koska kutsumattomat, oudot tyypit ilmestyvät päähäni ja alkavat puhua ja tehdä asioita ja haluavat sieltä pois.”


kuva © Marica Rosengård





Leena Jaakkola



Leena Jaakkola



Leena Jaakkola aloitti viulunsoiton opiskelun Keravan musiikkiopistossa kuusivuotiaana opettajinaan mm. Erkki Palola. Hän aloitti opiskelunsa Sibelius-Akatemiassa nuoriso-osastolla Seppo Tukiaisen oppilaana, sekä myöhemmin Mari Tamere-Bezrodnyn ja Petri Aarnion luokalla suorittaen maisterintutkintonsa erinomaisin arvosanoin. Leena valmistui musiikin maisteriksi myös Zürich Hochschule der Künste- taideyliopistosta Sveitsistä professori Rufolf Koelmanin, Jascha Heifetzin viimeisen oppilaan luokalta. Hän on osallistunut useille mestarikursseille opettajinaan mm. Hagai Shaham, Lara Lev, Gerharld Schultz, Mi-Kyung Lee ja Gordan Nicolich.

Leena on aktiivinen kamarimuusikko ja esiintynyt monilla kamarimusiikkifestivaaleilla niin soolo, kuin kamarimusiikkikokoonpanoissa Suomessa ja Euroopassa. Hän on soittanut mm. ZHDK- ja Musicia di Parman- kamariorksestereiden solisitina Sveitsissä ja Italiassa, sekä saavuttanut yhdessä pianotrionsa kanssa 2. sijan Kiwanis kamarimusiikkikilapiluissa Sveitsissä.

Leena on toiminut Tampere Filharmonian viulistina vuodesta 2014, sekä vuodesta 2017 Radion sinfoniaorkesterin viulistina. Leena soittaa OP- ryhmän taidesäätiön Charles Gaillard viululla vuodelta 1867.


kuva © Heikki Tuuli





Lore Binon


Lore Binon _ Matthias Schellens



Lore Binon aloitti musiikkiopintonsa viisivuotiaana viulistina. Hän voitti useita kilpailuja ja suoritti maisteriopintonsa Brysselin kuninkaallisessa konservatoriossa Yuzuku Horigomen johdolla. Hän huomasi kuitenkin laulamisen intohimokseen, ja aloitti lauluopinnot samassa oppilaitoksessa Beatris Devos’n johdolla. Lauluopinnot jatkuivat Katalonian musiikkiakatemiassa Barcelonassa Margarida de Natividaden johdolla. Maisteriopinnot hän saatteli loppuun Amsterdamin konservatoriossa Valérie Guillorit’n johdolla.


Binon on esiintynyt lukuisissa musiikkiteatteri- ja oopperaproduktioissa. Oopperadebyyttinsä hän teki Barbarana oopperassa Figaron häät, yhdessä Freiburgin barokkiorkesterin kanssa René Jacobsin johdolla. Hän on myös huomattavan aktiivinen kamarimuusikko, ja on esiintynyt useissa kokoonpanoissa mm. Schiermonnikoog-festivaalilla, Strasbourgin Festiva Musicassa ja International Tour of Drumming -kiertueella Ictus ja Rosas-ryhmien kanssa.


Binonin rikas ja herkkä musiikillinen ilmaisu tekevät hänestä kysytyn solistin. Hän tekee säännöllisesti yhteistyötä mm. Ictus- ja Oxalys-ryhmien kanssa sekä esiintyy useiden orkesterien, kuten Flaamin radion kuoron, Brysselin filharmonikoiden ja Freiburgin barokkiorkesterin kanssa.


Kamarimusiikin esittäminen on yksi Binonin intohimoista, ja useiden yhteistyökokoonpanojen lisäksi hän kuuluu Revue Blance -kvartetin perustajajäsenin. Kvartetti palkittiin Klara-palkinnolla vuonna 2013.


kuva © Matthias Schellens





Maija Linkola



MaijaLinkola



Maija Linkola (s. 1979) aloitti viulunsoiton 4-vuotiaana Länsi-Helsingin musiikkiopistossa Riitta Poutasen opissa. Sieltä matka jatkui Sibelius-Akatemiaan Igor Besrodnyn luokalle. Lisäsävyjä hän on hakenut mm USA:sta Zinaida Gilelsiltä sekä Berliinistä Ilan Gronichilta.


Lapsena Maijaa kannusti muusikon uralle isänsä, säveltäjä ja jazz-pianisti Jukka Linkola. Maija saikin tutustua jo nuorena musiikin eri tyylilajeihin sekä esiintyä laajalti, myös orkestereiden solistina mm. Helsingin kaupunginorkesterissa, Tapiola Sinfoniettassa sekä Suomen kansallisoopperaan orkesterissa.


Tällä hetkellä Maija Linkola työskentelee päätoimisesti Suomen kansallisoopperan ensiviulistina. Maija on myös vieraillut oopperalavalla viulusolistina Cirkopera-teoksessa. Orkesterityön lisäksi Maija suhtautuu intohimoisesti kaikenlaiseen musiikin tekemiseen konsertoiden niin kamarimuusikkona kuin jazz- ja rock-yhtyeiden riveissä. Hänen kokoamansa ja liidaamansa jousistot ovat soineet lukuisilla äänilevyillä sekä maailmalla menestyneiden elokuvien taustalla. Näistä mainittakoon mm. Panu Aaltion musiikki Metsän tarina- sekä Järven tarina -elokuviin.


Tuoreimpia kamarimusiikkiprojekteja jossa Linkola on päässyt yhdistelemään sointimaailmoja niin klassisesta kuin jazzista on mm. Sid Hille Camerata- yhtyeen ”Farbformen” sekä Aili Ikosen ”Piirrä Minut” -äänilevyt. Rakkaan yhtyeensä Nasevien Kurttujen kanssa Maija on keikkaillut tasaisin väliajoin jo vuosikymmenen verran.





Marko Hilpo



Marko Hilpo 3



Marko Hilpo on Suomen monipuolisimpia pianisteja. Hän on opiskellut Sibelius-Akatemiassa Hamsa Al-Wadi Juriksen ja Ilmo Rannan johdolla sekä Madridin Kuningatar Sofia -musiikkikorkeakoulussa opettajinaan professori Dmitri Baškirov ja Claudio Martinez Mehner.


Kansainvälisissä kilpailuissa palkittu Hilpo on esiintynyt resitaalisolistina, liedpianistina ja kamarimuusikkona ympäri maailmaa. Hän on soittanut myös useiden suomalaisten orkestereiden solistina ja esiintynyt kansainvälisillä musiikkifestivaaleilla. Marko Hilpo työskentelee mm. Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa ja Teatterikorkeakoulussa sekä Helsingin kaupunginteatterissa kapellimestarina ja muusikkona.





Pétur Sakari



Pètur Cover Shot_82


Pétur Sakari (s. 1992) on suomalainen urkutaiteilija, sellisti,
kansanmuusikko ja pedagogi. Hän konsertoi jatkuvasti kotimaassa ja
Euroopassa.


Pétur aloitti musiikkiopintonsa 3-vuotiaana sellistinä. Sello-opinnot saivat
jatkoa Helsingin Konservatoriossa, jossa opiskeli Sami Mäkelän luokalla
vuosina 2005-2013, päättäen opinnot erinomaisilla arvosanoilla. Klassisena
sellistinä hän esiintyy kamarimusiikin ja sooloresitaalien
merkeissä, jonka lisäksi sello on hänen toinen pääinstrumenttinsa
Sibelius-Akatemian kansanmusiikin aineryhmässä.


Urkuopinnot alkoivat 8-vuotiaana Pekka Suikkasen johdolla, jatkuen
12-vuotiaana Tuomas Karjalaisen urkuluokalla. Hän opiskeli urkuja myös
Kalevi Kiviniemen johdolla vuosina 2006-2010. Lukio-opintojen ohella
Helsingissä hän sai kutsun opiskelemaan urkujensoittoa sekä
improvisaatiota Pariisiin. Siellä hänen pääopettajinaan toimivat prof. Thierry Escaich sekä
Vincent Warnier. Heidän ohellaan häntä ovat ohjanneet myös Daniel Roth sekä Vincent Dubois.


Pétur Sakari piti ensikonserttinsa 13-vuotiaana.
Hän on saanut kaikkien Suomen kansainvälisten urkufestivaalien toimesta
Vuoden nuori taiteilija -tittelin vuosina 2006-2010.
Pétur on levyttänyt BIS, Sony ja Fuga – levymerkille, voittaen useita
kansainvälisiä levypalkintoja (mm. 5 de Diapason, Klassik Heute 10,
kuukauden levyt USA, Helsingin Sanomien Vuoden levyt). Hän on
esiintynyt myös Sinfonia Lahden, Turun filharmonisen orkesterin sekä Pori Sinfoniettan solistina.
Pétur tekee jatkuvasti yhteistyötä suomalaisten kärkimuusikoiden kanssa, joista mainittakoon
mm. Soile Isokoski, Ville Rusanen, Jouko Harjanne sekä Jorma Hynninen. Hän on myös ideoinut sekä toteuttanut
poikkitaiteellisen Hetkien Vaellus -projektin yhteistyössä Jorma Uotisen
ja Pori Dance Companyn kanssa. Hän debytoi Pariisin Notre-Dame
-katedraalissa yhtenä nuorimmista urkureista koskaan tammikuussa 2017.


Tämän vuoden tärkeimpiä soolodebyyttejä ovat mm. New Yorkin St. John the
Divine Cathedral sekä Pietarin Mariinsky -konserttitalo.





Senja Rummukainen



Rummukainen_Heikki Tuuli



Senja Rummukainen (s. 1994) voitti ensimmäisen palkinnon Turun sellokilpailussa 2014. Kesällä 2015 Senja oli yksi kolmesta finalistista Guilhermina Suggia Prize-sellokilpailussa Portugalissa. Hän esiintyy säännöllisesti musiikkifestivaaleilla, joista mainittakoon Naantalin musiikkijuhlat, Turun musiikkijuhlat, Kuhmon kamarimusiikki, Oulun musiikkijuhlat, Joensuun musiikkijuhlat, Heinäveden musiikkipäivät ja Kauniaisten musiikkijuhlat, Grieg in Bergen-festivaali sekä RUSK-festivaali. Hän oli Korsholman musiikkijuhlien nuori taiteilija vuonna 2015. Solistina hän on soittanut mm. Helsingin kaupunginorkesterin, Turun filharmonisen orkesterin, Keski-Pohjanmaan kamariorkesterin, Kuopion kaupunginorkesterin kanssa, Pori Sinfoniettan, Vaasan kaupunginorkesterin, Savonlinnan orkesterin, Württembergische Philharmonie Reutlingenin sekä Orquestra Sinfónica do Porto Casa da Música-orkesterin solistina. Hän on tehnyt nauhoituksia YLE:lle.


Rummukainen on opiskellut sellonsoittoa professori Marko Ylösen ja professori Young-Chang Chon ohjauksessa. Lukuvuonna 2016-2017 hän oli vaihdossa Norjan valtiollisessa musiikkikorkeakoulussa Truls Mørkin luokalla. 2017 hän aloitti maisteriopinnot Berliinin Universität der Künstessä Jens-Peter Maintzin ohjauksessa. Lisäopetusta Senja on saanut mm. David Geringakselta, Reinhard Latzkolta ja Wolfgang Boettcherilta.


Senja Rummukainen on aktiivinen kamarimuusikko ja vakituisten kokoonpanojen lisäksi hän on esiintynyt mm. Pekka Kuusiston, Jaakko Kuusiston, Elina Vähälän, Cecilia Zilliacuksen, Niek de Grootin, Jennifer Frautschin, Lise Berthaudin ja Oliver Triendlin kanssa. Senjan jousitrio voitti NMH:n kamarimusiikkikilpailun vuonna 2017. Hänet valittiin Helsingin kaupunginorkesterin 2. soolosellistiksi 2017.


Rummukaisella on tällä hetkellä käytössään Stefano Scarampella-sello vuodelta 1897, jonka hänelle on ystävällisesti lainannut Jorma Panula.



Kuva: © Heikki Tuuli



Sergey Malov



image00




Valmistuttuaan sekä Mozarteumista Salzburgista sekä Hanns Eisler -musiikkikorkeakoulusta Berliinistä Sergey Malov voitti kahden soittimen tärket kilpailut: Heifetz-viulukilpailun 2008, Mozart-viulukilpailun 2010, Michael Hill -viulukilpailun 2011 sekä Tokion alttoviulukilpailun 2010. Malovin kiinnostus periodisoittimiin ja historiallisiin esityskäytäntöihin on vienyt hänet opiskelemaan lisäksi barokkiviulua ja violoncello da spalla-soitinta. Nykyisin hän soittaa kaikkia näitä kolmea soitinta konserteissa ja levytyksissä.


Orkesterisolistina Malov on esiintynyt muun muassa Berliinissä, Amsterdamissa, Madridissa, Barcelonassa, Moskovassa, Helsingissä, Japanissa sekä Pohjois- ja Etelä-Amerikassa. Orkestereina ovat olleet esimerkiksi Lontoon filharmonia, Helsingin kaupunginorkesteri, Pietarin ja Moskovan filharmoniat sekä Tokion filharmonia kapellimestareinaan Okko Kamu, Osmo Vänskä, Zholt Hamar, Karen Kamensek ja Mirga Grazinyte.


Kuluneilla kausilla Sergey Malov on soittanut resitaaleja useissa merkittävissä konserttitaloissa sekä periodiyhtye Akademie für Alte Musikin kanssa. Intohimoisena kamarimuusiikona hänet on kutsuttu esiintymään Utrechtin Oude Muziek -barokkifestivaalille ja Kuhmon Kamarimusiikkiin kanssasoittajinaan Florian Birsak, Jean-Guihen Queyras, Jörg Widmann ja Antje Weithaas. Solistina Malov on viime aikoina esiintynyt Baijerin radion orkesterin, BBC Sinfonian, Lontoon filharmonian ja Sinfonia Lahden kanssa. Luvassa on myös kiertue ja levytys Venetsian Barokkiorkesterin kanssa johtajanaan Andrea Marcon sekä esitykset Lontoon Wigmore Hallissa, Barcelonassa, Pietarissa, Etelä-Afrikassa ja Japanissa.


Sergey Malovin ohjelmisto on monipuolinen sisältäen sooloteoksia mm. säveltäjiltä Gabrieli, Bach, Locatelli, Paganini, Vieuxtemps, Ysaÿe, Bartók, Schnittke ja Corigliano sekä Mozartin, Beethovenin, Mendelssohnin, Brahmsin, Sibeliuksen, Prokofjevin ja Bartókin konsertot.


Malovin instrumenttikokoeilma sisältää Gaglianon viulun, Pietro Gagginin alttoviulun (1958) ja varta vasten Dmitry Badiarovin hänelle rakentamat barokkiviulun ja violoncello da spallan (2011, 2013).


Kuva © Julia Wesely





Tomas Nuñez-Garcés



SONY DSC



Tomas Nuñez-Garcés (s. 1984) aloitti sello-opintonsa kuusivuotiaana Ahvenanmaan

musiikkiopistossa, josta hän siirtyi Turun Konservatorioon ja sieltä myöhemmin Sibelius-

Akatemiaan. Hänen opettajinaan ovat olleet Jacob Lind, Timo Hanhinen, Hannu Kiiski ja Marko

Ylönen. Tomas on myös osallistunut lukuisiin mestarikursseihin kotimaassa ja ulkomailla.


Omien resitaalien lisäksi Nuñez-Garcés on esiintynyt Turun Filharmonisen Orkesterin, Kymi Sinfoniettan, Keski-Pohjanmaan orkesterin, Oulu Sinfonian, Sinfonia Lahden, Suomen Kansallisoopperan orkesterin, Helsingin Kaupunginorkesterin ja Wegelius Kammarorkesterin solistina sekä orkesteri – että kamarimuusikkona kotimaassa ja mm. Ahvenanmaalla, Ruotsissa, Grönlannissa, USA:ssa, Saksassa, Tšekissä, Japanissa, Kiinassa ja Venäjällä.


Nuñez-Garcés soittaa Postiglione-kvartetissa, joka voitti vuonna 2009 Rovaniemellä järjestetyn kansainvälisen Night and Sun jousikvartettikilpailun. Vuonna 2010 hän voitti Turun XI sellokilpailun ensimmäisen palkinnon ja yleisöpalkinnon. Hänet palkittiin myös kilpailun tilausteoksen parhaasta esityksestä. Keväällä 2010 hän aloitti työt Suomen Kansallisoopperan orkesterissa, ensin 2. soolosellistinä, syksystä 2011 lähtien 1. soolosellistinä. Vuodesta 2015 alkaen hän toimii Helsingin kaupunginorkesterin 1. soolosellistinä.


Nuñez-Garcésilla on käytössään Helsingin kaupunginorkesterin ystäväyhdistyksen Pro Filharmonia-säätiön omistama Giacomo Rivolta-sello.





Waltteri Torikka



waltteritorikka3_mv_web_viivihuuska



Baritoni Waltteri Torikka on suomalainen ooppera- ja konserttilaulaja, kevään 2015 “Tähdet Tähdet” -televisio-ohjelman voittaja ja vuoden 2014 Nuori Muusikko (Pro Musica Säätiö). Syksyllä 2015 ilmestynyt rajoja rikkova debyyttialbumi ”Sydän” Jyväskylä Sinfonian kanssa myi platinaa Suomessa ennätysajassa ja lokakuussa 2016 ilmestyi uusi albumi “Rakkaus” niin ikään saman orkesterin kanssa, Ville Matvejeffin johdolla ja Janne Huttusen tuottamana.


Waltteri Torikka valittiin kesällä 2009 Aix-en-Provence -musiikkifestivaalin Mozart-akatemiaan. Hänelle myönnettiin HSBC-laureates -palkinto, johon sisältyi resitaaleja muiden palkinnonsaajien kanssa Ranskassa (Pariisi, Dijon, Lille) sekä päätöskonsertti Aix-en-Provence -festivaalilla. Waltterille on myönnetty Idmanin, Selim Eskelinin, Wegelius-säätiön, Pro Musica Säätiön sekä Suomen Kulttuurirahaston apurahat lauluopintoihin ulkomailla. Vuonna 2010 Waltteri voitti Lappeenrannan valtakunnallisen laulukilpailun miesten sarjan. Vuoden 2013 Helsingin juhlaviikoilla, Don Giovanni-oopperan nimiroolista, Waltteri Torikka sai erinomaiset arviot. Martti Talvela -apuraha vuodelta 2013 sekä esiintyminen televisioidussa Itsenäisyyspäivän Juhlakonsertissa Tampere-talossa joulukuussa 2014, nostivat myös nuorta baritonia suuremman yleisön tietoisuuteen.


Syyskaudella 2014 Waltteri debytoi menestyksekkäästi Marcellon roolissa Den Jyske Operan La Boheme -kiertueproduktiossa Tanskassa.  Vuoden 2015 esiintymisiä Suomessa olivat lisäksi mm. Harashtan rooli Suomen Kansallisoopperan uudessa Ovela Kettu (Janacek) ensi-iltaproduktiossa, Finlandia-konserttikiertue Puolustusvoimien Varusmiessoittokunnan kanssa sekä Messias -debyytti (Händel) Keski-Pohjanmaan Kamariorkesterin kanssa, Sakari Oramon johdolla. Syksyllä 2015 Waltteri debytoi BBC Proms -festivaalilla (Royal Albert Hall) ja Lahden Sibeliusfestivaalilla, Sibeliuksen Kullervon nimiroolissa, BBC:n Sinfoniaorkesterin solistina. Toukokuussa 2015 Waltteri sai erinomaiset arviot roolityöstään Don GIovannina Kroatian Kansallisoopperassa Rijekassa.


Vuonna 2016 Waltteri debytoi Tsaikovskin oopperan ”Jevgeni Onegin” nimiroolissa Rijekan Oopperassa sekä kiersi konsertoimassa ympäri Suomea. Kesällä 2016 Waltteri lauloi Don Giovannin nimiroolin Savonlinnan Oopperajuhlilla. Marraskuussa 2016 toteutui Wagnerin rooli Gounod’n oopperassa Faust, nimekkään solistijoukon kanssa, kansainvälisessä levytyksessä (Decca/Deutsche Gramopohone). Kesäkuussa 2017 Waltteri lauloi Mannerheim-oopperan nimiroolin Ilmajoen Musiikkijuhlilla suurella menestyksellä. Elokuussa oli vuorossa Amfortaksen roolidebyytti Wagnerin Parsifal -oopperan concertante-versiossa Turun Musiikkijuhlilla, yhdessä Karita Mattilan sekä Matti Salmisen kanssa. Vuonna 2017 Waltteri Torikka toimi myös taiteellisena suunnittelijana F.E Sillanpään Elämä -oopperassa, joka sai kantaesityksensä kesällä 2017 Myllykolun Kesäteatterissa. Waltteri lauloi myös oopperan nimiroolin. Syksyllä 2017 oli ohjelmassa Ratsutilallisen rooli Aulis Sallisen oopperassa Ratsumies, Porin oopperassa sekä vuoden vaihteessa ensi-iltansa saava Carmen-produktio Jyväskylässä, roolina Escamillo. Keväällä 2018 Waltteri esiintyy Guglielmon roolissa Suoman Kansallisoopperan Cosi fan tutte – produktiossa.


Kuva: © Viivi Huuska